Από την 1η Ιουλίου 2019, η πλειοψηφία των αναγραφών «ΧΩΡΙΣ» στα καλλυντικά προϊόντα, έχει απαγορευτεί.
Το γεγονός αυτό, αποτέλεσε και την αρχή της αναστροφής της τάσης αυτής, διότι οι αναγραφές αυτές εμφανίζονταν πλέον σε πάρα πολλά καλλυντικά προϊόντα.
Οι ενδείξεις «ΧΩΡΙΣ» στα καλλυντικά προϊόντα
Οι ισχυρισμοί «χωρίς paraben», «χωρίς συντηρητικά», «χωρίς σιλικόνη»… εγγράφονταν στη συσκευασία πολλών καλλυντικών προϊόντων τα τελευταία χρόνια, καθώς και άλλοι πολλοί ισχυρισμοί που πιστοποιούν την απουσία αμφιλεγόμενων συστατικών.
Πρόκειται για μια ισχυρή τάση που επηρεάζει όλους τους τομείς, μέχρι τις συσκευασίες των τροφίμων, όπου τα προϊόντα «χωρίς» (γλουτένη, πρόσθετα, χρωστικές κ.λπ.) πρωταγωνιστούν, έχοντας μεγάλη επιτυχία στο καταναλωτικό κοινό.
Η τάση αυτή, χρονολογείται από το 2005, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο των parabens, που ενοχοποιήθηκαν για την επικινδυνότητά τους, στοχεύοντας κυρίως μάρκες που στήριζαν την προώθησή τους στη φυσικότητα.
Σήμερα, πολλές μάρκες, κυρίως βιολογικών καλλυντικών, με σκοπό να διαφοροποιηθούν από τα συμβατικά καλλυντικά, καταφεύγουν σε ισχυρισμούς «ΧΩΡΙΣ».
Με την πάροδο του χρόνου, το επιχείρημα αυτό εξαπλώνεται και σε άλλους τύπους δερμοκαλλυντικών και, πιο συγκεκριμένα, στην κατηγορία των φυσικών μαρκών.
Έτσι, τα ράφια των φαρμακείων γεμίζουν με τέτοιου είδους καλλυντικά κάνοντας τους καταναλωτές να προβληματίζονται για την επιλογή τους.
Από το «ΧΩΡΙΣ» στο «ΜΕ»
Σήμερα, ορισμένοι ισχυρισμοί «χωρίς» έχουν αντικατασταθεί από θετικά επιχειρήματα (“με το τάδε συστατικό”), προκειμένου να συμβάλουν στη θετική εικόνα των καλλυντικών προϊόντων.
Η νέα αυτή θετική επικοινωνία, είναι αρκετή για να ανταποκριθεί στην αναζήτηση των καταναλωτών για διαφάνεια;
Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι τελευταίοι χρησιμοποιούν πλέον όλο και περισσότερο εφαρμογές που αποκρυπτογραφούν τις συνθέσεις των προϊόντων.
“Clean beauty” η νέα τάση
Στη συνέχεια, ήρθε η τάση “Clean beauty”, προσανατολισμένη όχι μόνο στην ασφάλεια αλλά και στην οικολογία.
Χρησιμοποιώντας ένα εξίσου θετικό μήνυμα, θα μπορούσε κάλλιστα να δημιουργήσει τη νέα ισχυρή τάση στον κλάδο (εκτός από τις πολύ υψηλές τιμές τους).
Η νέα αυτή προσέγγιση, ερχόμενη από τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, εδώ και περίπου πέντε χρόνια, ποντάρει σε προηγμένα σκευάσματα τα οποία όχι μόνο δεν βλάπτουν την υγεία του ανθρώπου, αλλά και του πλανήτη.
Το “CLEAN label” εξαπλώνεται
Η νέα αυτή γενιά καλλυντικών, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, έχει αρχίσει να ενδιαφέρει και τα φαρμακεία που επιλέγουν μάρκες «καθαρών» οικολογικών καλλυντικών.
Η προσέγγιση αυτή, θα οδηγήσει στη δημιουργία χώρων μέσα στα φαρμακεία αφιερωμένων σε νέες μάρκες, ελάχιστα γνωστές, που καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες όσον αφορά τη ασφαλή τους σύνθεση.
Η προσέγγισή τους είναι θεμελιωδώς διαφορετική με τις πολύ γνωστές μάρκες καλλυντικών, διότι βρίσκονται κοντά στους πελάτες τους αλληλοεπιδρώντας μαζί τους, με διαφάνεια και άμεσα μέσα από ένα διάλογο, οργανώνοντας ζωντανές μεταδόσεις μέσω Instagram πάνω σε διαφορετικά θέματα: συντηρητικά, ορυκτέλαια, κ.λπ.
Οδεύοντας προς τα «πράσινα» καλλυντικά
Σημειώστε ακόμη, ότι η προσέγγιση για «πράσινα» καλλυντικά τείνει να αναπτύσσεται όπως και αυτή για βιολογικά καλλυντικά, και φυσικά θα πάρει μερίδιο αγοράς όπως προβλέπουν οι ειδικοί του μάρκετινγκ.
Γιατί, ας μην ξεχνάμε, η τάση αναζήτησης για τις μάρκες αυτές, που δείχνουν ένα νέο μοντέλο προσφέροντας μοναδικές συνθέσεις προϊόντων στους καταναλωτές τους, αυξάνεται!
Η επιχειρηματολογία τους κινείται στις ασφαλείς συνθέσεις των προϊόντων τους αλλά και τη προστασία του περιβάλλοντος, όπως πχ αν τα συστατικά ή οι συσκευασίες τους είναι βιοδιασπώμενες.
Ένα πραγματικό όφελος
Ορισμένοι ισχυρισμοί «ΧΩΡΙΣ», που αναγράφονται στη συσκευασία, απαγορεύονται για τα καλλυντικά προϊόντα όταν δεν αποφέρουν πραγματικό όφελος στον καταναλωτή.
Ο σκοπός του κανονισμού αυτού: οι ισχυρισμοί δεν πρέπει να είναι ψευδείς, να παραπλανούν τον καταναλωτή ή να οδηγούν σε στρέβλωση στην αντίληψή του για τα προϊόντα.
Για παράδειγμα, οι ισχυρισμοί «χωρίς paraben» και «χωρίς triclosan» που θεωρούνται απαξιωτικοί, θα εξαφανιστούν.
Αντίθετα, ο ισχυρισμός «χωρίς αλκοόλ» για ένα στοματικό διάλυμα που προορίζεται για οικογενειακή χρήση, θα διατηρηθεί.
Οι νέοι αυτοί κανόνες, που καθορίστηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Καλλυντικά, ισχύουν μόνο για τα νέα προϊόντα που διατίθενται στην αγορά από την 1η Ιουλίου 2019.