Υγεία & Ομορφιά
Επικαιρότητα

2+1 Βήματα Διαχείρισης του Φόβου εν Μέσω της Πανδημίας του Κορωνοϊού

Τι σημαίνει να αντιμετωπίζετε αρνητικά συναισθήματα του φόβου, για τον εαυτό σας, και για τους γύρω σας;

Αδιαμφισβήτητα, η πρωτοφανής περίοδος του κορωνοϊού που διανύουμε αποτελεί πρόκληση τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό αλλά και συλλογικό επίπεδο.

Η συνεχής καταγραφή και κοινοποίηση νέων στοιχείων, καθώς και τα περιοριστικά μέτρα, δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης φόβου και στρες, συναισθήματα τα οποία ως κοινωνία προσπαθούμε να κατευνάσουμε.

Πάμε λοιπόν να δούμε 2+1 βήματα διαχείρισης του φόβου και πώς μπορείτε να συμβάλλετε θετικά σε αυτό.

2+1 Βήματα Διαχείρισης του Φόβου εν Μέσω της Πανδημίας του ΚορωνοϊούΒήμα 1

Βρες ένα βαθύτερο και σημαντικότερο νόημα. Καλλιέργησε μέσα σου μια όμορφη κατάσταση στην οποία να μπορείς να νοιώθεις καλά, ασχέτως των εξωτερικών ερεθισμάτων. Βοήθησε την ομάδα σου να βρει ένα θετικό νόημα ώστε να είναι όλοι δυνατοί και να προχωρούν μπροστά μαζί σου.

  • Συνδέσου ξανά με τους σκοπούς, τους στόχους και το «γιατί» σου. Ρώτησε τον εαυτό σου «Πώς μπορώ να φανώ χρήσιμος;»
  • Εκπαίδευσε το νου σου και το πνεύμα σου. Εστιάζοντας στα θετικά, δρώντας ψύχραιμα και αποφασιστικά, αλλάζοντας κατεύθυνση όταν και εάν χρειάζεται.
  • Εστίαζε στην εύρεση λύσεων και όχι στην ανάλυση προβλημάτων. Μην εγκλωβίζεσαι στα «γιατί», αλλά αναπτύξου στο «πώς».
  • Παίρνε αποφάσεις με τα δεδομένα που έχεις στο εδώ και τώρα και όχι σύμφωνα με το τι ελπίζεις ή προσδοκάς. Έτσι θα δεις την κατάσταση από καθαρή σκοπιά, με αποτέλεσμα να αποφύγεις αποφάσεις ρίσκου.

Βήμα 2

α) Φρόντισε την υγεία σου για να παραμείνεις δυνατός

  • Πρόσθεσε υγιεινές επιλογές στην ημερήσια διατροφή σου, πιες χυμούς και βγες στον ήλιο.
  • Γυμνάσου στον βαθμό και με τρόπο που το σώμα σου νιώθει ευχάριστα.
  • Μείνε σε ισορροπία, κοιμήσου καλά και ξεκουράσου μετά τις βάρδιες, ώστε να μπορείς να φροντίζεις τον εαυτό σου και όσους αγαπάς.

Ναι, ξέρω πως όλα αυτά τα γνωρίζεις πολύ καλά. Ας είμαστε όμως ειλικρινείς…κατά πόσο τα εφαρμόζεις από το 1 (δεν τα εφαρμόζω καθόλου) έως το 10 (τα εφαρμόζω απόλυτα);

Εάν η βαθμολόγηση που έδωσες στον εαυτό σου είναι υψηλή, μπράβο! Συνέχισε έτσι!

Εάν όχι, πόσο δεσμευμένος είσαι να εντάξεις τις παραπάνω συνήθειες στην καθημερινότητά σου (από το 1 έως το 10); Τι χρειάζεται για να γίνει 10/10;

β) Ξεπέρασε τις παλιές συνήθειες σκέψεων και συμπεριφορών που δεν σε εξυπηρετούν.

Επέλεξε τις θετικές δηλώσεις που θα λες κάθε ημέρα στον εαυτό σου, για παράδειγμα «όλα είναι καλά», «με αγαπώ», «με αποδέχομαι», «μπορώ».

γ) Θυμήσου όλα για όσα μπορείς να είσαι ευγνώμων στη ζωή σου

Σημείωσε ποια είναι αυτά και ίσως διαπιστώσεις πως πολλά τα θεωρείς δεδομένα. Ας μην ξεχνάμε πως το πρόσωπο και τα μάτια μας είναι ο καθρέφτης της ψυχής μας. Έτσι και η ευγνωμοσύνη, εκπέμπεται στο πρόσωπό μας. Όταν νιώθουμε ευγνωμοσύνη δείχνουμε πιο ήρεμοι, ευχαριστημένοι, όμορφοι.

Βρες ένα τρόπο να απολαύσεις το ταξίδι της αναδόμησης, αναδημιουργίας και επανατοποθέτησης, ακόμη και αν δημιουργείς κάτι καινούριο για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό.

Θυμήσου όλα για όσα μπορείς να είσαι ευγνώμων στη ζωή σου

Βήμα 3

Όπως οι περισσότεροι έχουμε διαπιστώσει ο φόβος και η υπερανάλυση, οδηγούν σε παράλυση! Διότι, πώς μπορεί ένας αθλητής να κερδίσει τον αγώνα εάν τα πόδια του τρέμουν, επειδή φοβάται τον αντίπαλό του; Φυσικά, είναι ανθρώπινο και αποδεκτό να βιώνουμε και συναισθήματα που δεν μας εξυπηρετούν, όπως είναι ο φόβος ή το στρες.

Εντούτοις, χρειάζεται να μάθουμε και να αξιοποιούμε εργαλεία διαχείρισης των συναισθημάτων αυτών, προκειμένου να τα απελευθερώνουμε όποτε αυτά ενεργοποιούνται, ώστε να συνεχίζουμε δυναμικά και αποτελεσματικά στη ζωή μας.

α) Εργαλείο διαχείρισης έντονων συναισθημάτων ή διαχείρισης κρίσεως.

  • Κατέγραψε με την παρακάτω ακολουθία, όσα οι ερωτήσεις σας ζητούν να εξετάσετε.
  • Κατέγραψε τις αντιδράσεις σου, τις συνέπειες, τα συναισθήματα.
  • Ποια ήταν η κατάσταση και η αφορμή που τα προκάλεσε;
  • Τι είπες και τι πίστεψες ώστε να νιώσεις έτσι;
  • Αξιολόγησε με ποιον τρόπο ακριβώς διαστρεβλώνεις ή δραματοποιείς την κατάσταση;
  • Διερεύνησε πώς μπορείς να σκεφτείς σχετικά με την κατάσταση-αφορμή με έναν πιο ρεαλιστικό τρόπο.

Πρόκειται για μια προσωπική άσκηση που βοηθά στη διεύρυνση οπτικής. Ακόμη και εάν δεν συμφωνείτε με τις ερωτήσεις ή σας δυσκολεύουν, να θυμάστε πως υπάρχουν πολλές οπτικές σε ένα ζήτημα και πως ο τρόπος που σκεφτόμαστε για αυτό, τελικώς επηρεάζει το πως νιώθουμε.

β) Αποστασιοποίηση από τα συναισθήματά μας.

Πρόκειται για μια απαραίτητη άσκηση που μπορεί να εφαρμοστεί καθημερινά στη διάρκεια της ζωής μας, καθώς ένας από τους λόγους που νιώθουμε ότι υποφέρουμε είναι, διότι ταυτιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό τόσο με τα θετικά όσο και με τα αρνητικά συναισθήματα.

Στην περίπτωση των θετικών συναισθημάτων, αγγιστρωνόμαστε από αυτά και τα έχουμε ανάγκη καθώς νιώθουμε ευχάριστα, είμαστε πιο ελκυστικοί και η παραγωγικότητά μας αυξάνεται.

Στην περίπτωση που δεν τα βιώνουμε, συχνά τείνουμε να δημιουργούμε μέσα μας πεποιθήσεις, στερεότυπα εξαναγκασμού και ενοχής, με αποτέλεσμα να μπλοκάρουμε τον εαυτό μας και να μην νιώθουμε αρκετά ελεύθεροι ώστε να εκφράζουμε την αλήθεια μας.

Παρόμοια είναι η λειτουργία στον αντίποδα των αρνητικών συναισθημάτων. Συνήθως δεν τα επιθυμούμε, τα μπλοκάρουμε, αντιστεκόμαστε, σκεφτόμαστε τις συνέπειες και τα πιθανά σενάρια που απορρέουν μόνο και μόνο από το συναίσθημα και όχι από την ίδια την κατάσταση. Αποτέλεσμα, η μεγέθυνση του συναισθήματος!

Μελέτες δείχνουν πως το 80% του πόνου προκαλείται από τον τρόπο που τον αντιμετωπίζουμε και όχι από το ίδιο το τραύμα ή την κατάσταση.

Προχωρώντας, λοιπόν στην άσκηση, καλούμαστε να:

  • Αναγνωρίσουμε πως όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και φυσιολογικά.
  • Αναπνέουμε βαθιά και αργά από την κοιλιά.
  • Παρατηρούμε τα συναισθήματα μας ως τρίτος. Γινόμαστε ενεργοί παρατηρητές, χωρίς να κρίνουμε, χωρίς να ερμηνεύουμε.

Εάν εντάξετε 10’ στην καθημερινότητα σας αυτήν την άσκηση, σιγά σιγά θα δείτε θετικές αλλαγές στον εαυτό σας. Δεν θα σας επηρεάζουν το ίδιο οι άβολες καταστάσεις, ενώ η αντίληψή σας θα διευρυνθεί και θα αρχίσετε να αποκτάτε διαφορετική οπτική σε κάποια θέματα.

www.y-o.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέλος οι Μάσκες στους Εξωτερικούς Χώρους από τις 5 Μαρτίου

Συνέντευξη των Ψυχολόγων του Προγράμματος Μαζί και στο Σπίτι

yoadmin

Γιατί να Εμπιστευτούμε το Εμβόλιο COVID-19;

Οι Σύγχρονες Απειλές κατά της Ψυχικής Υγείας και πώς Αντιμετωπίζονται;

Αντικαρκινικό Εμβόλιο Προστατεύει για 4 Χρόνια από Υποτροπή του Μελανώματος στο Δέρμα

Ο Διαβήτης Τύπου 1 Συνεχώς Αυξάνεται

yoadmin

Καρδιαγγειακοί Παράγοντες Κινδύνου και Βαρύτητα Λοίμωξης COVID-19

Η Υπέρταση Προκαλεί Καρδιακή Αρρυθμία Δείχνει Έρευνα Ελλήνων Ερευνητών μέσω Γενετικής Ανάλυσης

Evi Makavelou

Οι Αρνητικές Επιπτώσεις των Αντισηπτικών στο Δέρμα

yoadmin

Σημαντική Μείωση στη Συλλογή Αίματος Καταγράφηκε κατά τη Διάρκεια της Πανδημίας

Evi Makavelou

Προχωράει το Σχέδιο Κικίλια για τα ΦΥΚ

yoadmin

Μεγαλύτερος ο Κίνδυνος Καρκίνου του Ήπατος Λόγω της Μεγάλης Κατανάλωσης Αναψυκτικών