Έχει την ίδια εμφάνιση, φαίνεται να έχει την ίδια σύσταση και τις ίδιες ανάγκες, και όμως… το δέρμα των ανδρών διαφέρει από αυτό των γυναικών. Με την έλευση μιας ειδικής γκάμας προϊόντων, τελείωσε η «καλλυντική μυστικότητα», αυτοί οι άνδρες που χρησιμοποιούν τα ενυδατικά προϊόντα των γυναικών τους! Διατηρούν μια όλο και πιο ανεπιτήδευτη σχέση με την ρουτίνα ομορφιάς τους. ..
Οι άνδρες θέλουν να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους
Το ανακαλύπτουμε τα τελευταία χρόνια, με τις ειδικές σειρές προϊόντων για άνδρες να είναι εμφανείς στα ράφια των καταστημάτων ή στις διαφημίσεις, αλλά η χρήση καλλυντικών από τους άνδρες είναι μια σταθερά στην ιστορία. Η περιποίηση της γενειάδας, των μαλλιών και το μακιγιάζ έχουν χρησιμεύσει ως διακριτικά στοιχεία κατά τη διάρκεια των αιώνων και των πολιτισμών.
Στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, η εμφάνιση των ανδρικών καλλυντικών χρονολογείται από τη δεκαετία του ’90. Μέχρι τη δεκαετία του 2000, το τρίο των ανδρικών καλλυντικών – αποσμητικό, προϊόν ξυρίσματος, σαμπουάν – αφορούσε αποκλειστικά τον τομέα της υγιεινής. Στη συνέχεια, η αγορά εκτοξεύθηκε τα τελευταία δέκα χρόνια, ωθούμενη από τα προϊόντα περιποίησης προσώπου. Έκτοτε, σημειώνει σταθερή πρόοδο και πλησιάζει τα 35 δισεκατομμύρια ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο. Αντιπροσωπεύει το 8% έως 10% της συνολικής αγοράς καλλυντικών, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στην Ασία και την Ινδία, τα Ελντοράντο των ανδρικών καλλυντικών.
Στην Ευρώπη, ένας άνδρας χρησιμοποιεί 5 έως 6 καλλυντικά προϊόντα την ημέρα (συμπεριλαμβανομένων σαμπουάν, αφρόλουτρο, αφρό ξυρίσματος κ.λπ.), έναντι 25 στην Νότια Κορέα, για παράδειγμα. Τα προϊόντα «καμουφλάζ», για να μην πούμε μακιγιάζ, κάνουν επίσης την εμφάνισή τους στην αγορά των ανδρικών καλλυντικών.
Ένας άνδρας, μια γυναίκα, δύο διαφορετικοί τύποι δέρματος
Όσον αφορά το δέρμα, ένας άνδρας δεν είναι όπως οι άλλες γυναίκες. Το δέρμα των ανδρών επηρεάζεται από την ορμόνη τεστοστερόνη. Ως εκ τούτου, είναι συνολικά πιο παχύ, αλλά το εξωτερικό στρώμα του δέρματος και της επιδερμίδας – το κεράτινο στρώμα – είναι πιο λεπτό από αυτό των γυναικών και επομένως πιο ευαίσθητο. Αντίθετα, η έκκριση σμήγματος, που είναι μεγαλύτερη από αυτή των γυναικών, το προστατεύει από τις εξωτερικές επιθέσεις. Το δέρμα του προσώπου των ανδρών είναι επίσης πιο αγγειοβρίθο και το καθιστά πιο ευαίσθητο στο περιβάλλον. Η επιθετικότητα του καθημερινού ξυρίσματος (3.000 ώρες κατά τη διάρκεια της ζωής) αυξάνει ακόμη περισσότερο την ευαισθησία του.
Όπως και στις γυναίκες, όλοι οι τύποι δέρματος (ξηρό, λιπαρό, μικτό ή ευαίσθητο) υπάρχουν και στους άνδρες. Αλλά δεν ξέρουν ακόμα να το αναγνωρίζουν.
Τζελ για τα αγόρια, κρέμες για τα κορίτσια
Γιατί να μην χρησιμοποιούν τα αγόρια τα καλλυντικά σε κρέμα για γυναίκες; Πρώτα απ’ όλα για λόγους υφής. Πάρα πολύ κολλώδη, πάρα πολύ λαμπερά, πάρα πολύ αρωματικά για τα γούστα των «ανδρών». Ενώ οι γυναίκες προτιμούν μια άνετη υφή, οι άνδρες θέλουν μια αόρατη ενυδάτωση και απορρίπτουν την «λιπαρή» αίσθηση. Εξ ου και τα γαληνικά σκευάσματα σε μορφή τζελ ή πολύ ρευστών λοσιόν, που δεν γίνονται αντιληπτά.
Στην πράξη, οι άνδρες δεν επιθυμούν να χρησιμοποιούν πολλά καλλυντικά προϊόντα, αλλά προτιμούν ένα προϊόν περιποίησης που είναι εύκολο στη χρήση και στο οποίο παραμένουν πιστοί. Η καθημερινή υγιεινή πρέπει να παραμένει απλή, αποτελεσματική και ευχάριστη: γι’ αυτό τα προϊόντα «τρία σε ένα» (πρόσωπο, τριχωτό της κεφαλής και σώμα) είναι τα πιο δημοφιλή.
Αυτές είναι οι διαφορές, καθώς τα δραστικά συστατικά που περιέχονται στις σειρές προϊόντων για άνδρες είναι τα ίδια με αυτά που περιέχονται στα προϊόντα για γυναίκες. Αυτό που διαφέρει, από την άλλη πλευρά, είναι αφενός η γαλένικη σύνθεση και αφετέρου η συγκέντρωση των δραστικών συστατικών: πιο συγκεντρωμένα στις σειρές προϊόντων για άνδρες, επομένως πιο ισχυρά.
Δρ Anny Cohen-Letessier, δερματολόγος (Παρίσι): «Σήμερα, τα περισσότερα προϊόντα «μετά το ξύρισμα» δεν προορίζονται πλέον για να δροσίζουν και να αρωματίζουν, αλλά περισσότερο για να αναδομούν το υδρολιπιδικό φιλμ, να καταπραΰνουν και να ενυδατώνουν. Τα προϊόντα περιέχουν αντιφλεγμονώδη δραστικά συστατικά, αναδομητικά (γλυκερίνη, πυροριλιδονοκαρβοξυλικό οξύ, υαλουρονικό οξύ), απαραίτητα λιπαρά οξέα, ιχνοστοιχεία, βιταμίνες C και Β5, μαγγάνιο που βελτιώνουν την ενυδάτωση και τον μεταβολισμό των κυττάρων, αλλά και εκχυλίσματα καριτέ και μαρούλα, αντι-αφυδατικά και κυτταροαναγεννητικά συστατικά».
Ενυδάτωση, καταπολέμηση των κηλίδων, σύσφιξη
Δεν υπάρχει κάποιο ειδικό δραστικό συστατικό που να έχει αναπτυχθεί για τους άνδρες, επειδή οι βιολογικοί μηχανισμοί που ενεργοποιούνται είναι οι ίδιοι: ενυδάτωση, καταπολέμηση των κηλίδων, σύσφιξη. Δεν υπάρχει καμία ιδιαιτερότητα στο μεταβολισμό της γήρανσης του ανδρικού δέρματος.
Ωστόσο, η χρονολογική σειρά της γήρανσης του δέρματος είναι διαφορετική, λόγω της ορμονικής κάλυψης από την προστατευτική τεστοστερόνη που εμφανίζεται αργότερα στους άνδρες. Στους άνδρες, η γήρανση του δέρματος είναι επίσης πιο σταδιακή, με χαλάρωση που αρχίζει να εμφανίζεται γύρω στα 50-60 χρόνια.
Στους άνδρες, η έμφαση δίνεται στο βλέμμα: πεσμένα βλέφαρα, σακούλες, ρυτίδες στα μάτια. Το δέρμα γύρω από τα μάτια είναι εξαιρετικά λεπτό και ευαίσθητο και τα σημάδια της γήρανσης εμφανίζονται κυρίως σε αυτή την περιοχή. Στην περίπτωση των ανδρών, μιλάμε περισσότερο για προϊόντα «κατά της κόπωσης» ή «κατά του στρες» παρά για προϊόντα κατά της γήρανσης. Περιέχουν κυρίως αμινοξέα, γλυκονικό ψευδάργυρο, μαγγάνιο, μαγνήσιο, βιταμίνες Α, Ε και C, φυτικά διεγερτικά όπως το ginseng ή το ginkgo biloba.
Δρ Verschoore: «Οι άνδρες δεν παραπονιούνται για τις ρυτίδες, αλλά για την κουρασμένη όψη και την κακή εμφάνιση. Το πρόσωπο των ανδρών φέρει επίσης τα σημάδια του τρόπου ζωής τους και τις συνέπειες της πιο έντονης έκθεσης στον ήλιο και του πιο συχνού καπνίσματος. Σε αντίθεση με ό,τι παρατηρούμε στις γυναίκες, οι άνδρες έχουν λίγες επιφανειακές ρυτίδες, αλλά μάλλον βαθιές, με πιο έντονες ρυτίδες έκφρασης. Παρά τα φυσικά πλεονεκτήματα σε επίπεδο δέρματος, η ηλικία που αντιλαμβάνονται είναι συχνά μεγαλύτερη από την πραγματική».