Υγεία & Ομορφιά
Δίαιτα

Μεταβολισμός – Φυτά που τον Ενεργοποιούν

Είναι γεγονός ότι το να είναι κανείς υπέρβαρος αυξάνει τη συχνότητα και τις πιθανότητες εμφάνισης οποιασδήποτε ασθένειας.

Αυτό από μόνο του αποδεικνύει πως το φυσιολογικό βάρος ευνοεί την καλή μας υγεία.

Η λύση βρίσκεται στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και διατροφής.

Τα αποσυμφορητικά

Προορίζονται για να βοηθούν στην απώλεια βάρους μέσω της απομάκρυνσης προϊόντων μεταβολισμού και νερού.

Πώς Δρουν τα Αποσυμφορητικά και οι Ενεργοποιητές Μεταβολισμού στην Απώλεια Βάρους.

Πρόκειται για διάφορα διουρητικά φυτά.

Βοηθούν στην αποβολή των άχρηστων προϊόντων του μεταβολισμού μέσω των νεφρών και κατ’ επέκταση των ούρων, αλλά και στη μείωση της κατακράτησης υγρών.

Το επιθυμητό αποτέλεσμα φυσικά, επιτυγχάνεται μετά από καθημερινή κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών, όπως νερού και διάφορων τσαγιών.

Στην πράξη, για να έχει κάποιος τα επιθυμητά αποτελέσματα, πρέπει να ακολουθήσει μία αγωγή τριών εβδομάδων.

Την αγωγή μπορεί να την επαναλάβει μετά από μια σύντομη διακοπή μιας εβδομάδας.

Να σημειωθεί πως θα πρέπει να αποφεύγονται αυτά τα διουρητικά σε άτομα που πάσχουν από καρδιακή ή νεφρική ανεπάρκεια ή σε περιπτώσεις οιδήματος λόγω των παραπάνω.

Χαρακτηριστικά διουρητικά φυτά είναι το άνθος της κουφοξυλιάς, τα φύλλα από φραγκοστάφυλο, ο μίσχος του κερασιού, τα φύλλα της ελιάς και η σημύδα, με τις γνωστές καθαρτικές της ιδιότητες.

Οι ενεργοποιητές του μεταβολισμού

Είναι οι λεγόμενοι λιποδιαλύτες.

Εδώ ανήκουν ουσίες που μειώνουν τα αποθέματα λίπους του οργανισμού και συγκεκριμένα διάφορες κατηγορίες φυτών.

Φυτά με καφεΐνη

Η καφεΐνη

Συμβάλλει στη μείωση του βάρους αυξάνοντας την ενεργειακή μας κατανάλωση.

Ανταγωνιζόμενη την αδενοσίνη, ενεργοποιεί το κεντρικό νευρικό σύστημα και τα επινεφρίδια.

Επίσης, προκαλεί την έκκριση αδρεναλίνης και νορ-αδρεναλίνης με αποτέλεσμα να αυξάνει την καρδιακή λειτουργία, να προκαλεί βρογχοδιαστολή και να ευνοεί την γλυκογονόλυση.

Ακόμη, μέσω μιας ακολουθίας βιοχημικών αντιδράσεων που επηρεάζει, ευνοεί τη λιπόλυση και τη διούρηση.

Να σημειωθεί, πως η κατανάλωση ενός φλιτζανιού τσαγιού την ημέρα αυξάνει την ενεργειακή κατανάλωση του οργανισμού κατά 3-4% για 150 λεπτά.

Εννοείται πως η κατανάλωσή του πρέπει να γίνεται πριν τις 17:00 για να μην προκαλούνται διαταραχές του ύπνου.

Επίσης, δεν πρέπει να καταναλώνεται από παιδιά και εφήβους και από ασθενείς με καρδιαγγειακά νοσήματα, προβλήματα με τον θυρεοειδή αδένα ή έλκος.

Η ημερήσια επιτρεπόμενη ποσότητα προς κατανάλωση δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 400mg, δηλαδή τα τέσσερα φλιτζάνια.

Η ανωτέρω ποσότητα ποικίλλει ανάλογα με την αντοχή και την ευαισθησία του κάθε οργανισμού και δεν είναι απόλυτη ως νούμερο.

Επιπλέον, η καφεΐνη μπορεί να μειώσει την ηρεμιστική δράση των φαρμάκων αλλά και να αυξήσει τις ανεπιθύμητες ενέργειες των συμπαθητικομιμητικών φαρμάκων.

Πλήρης αντένδειξη είναι η κατανάλωσή της με ανταγωνιστές ΜΑΟ.

To guarana αυξάνει την οξείδωση του λίπους και περιέχει 3,5% καφεΐνη και 9,5-16% τανίνες.

Το τσάι των Ιησουιτών (Τσάι Mate)

Γνωστό και ως τσάι της Βραζιλίας ή της Παραγουάης, περιέχει 1-2% καφεΐνη αλλά και σαπωνοσίδες που μειώνουν την εντερική απορρόφηση των λιπών που προσλαμβάνονται με την τροφή.

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι τρία φλιτζάνια την ημέρα.

Guarana

To guarana αυξάνει την οξείδωση του λίπους και περιέχει 3,5% καφεΐνη και 9,5-16% τανίνες.

Λόγω της μεγάλης του περιεκτικότητας σε καφεΐνη, έχει και τις ανάλογες ανεπιθύμητες παρενέργειες.

Σε μορφή σκόνης, η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι 450 γραμμάρια, ενώ η ανωτέρω ποσότητα ποικίλλει ανάλογα με τη μορφή στην οποία καταναλώνεται.

Το πράσινο τσάι

Τα φύλλα του πράσινου τσαγιού περιέχουν το λιγότερο 2% καφεΐνη και σχεδόν 30% κατεχίνες.

Αυτές βοηθούν στην ενίσχυση του μεταβολισμού και της λιπόλυσης, αλλά και στην αναστολή της λιπογένεσης.

Οι αντιοξειδωτικές του ιδιότητες είναι ευρέως γνωστές, ενώ η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι μια κουταλιά του καφέ ανά ένα φλιτζάνι ζεστό νερό, δηλαδή 2-3 φλιτζάνια κάθε ημέρα.

Σε περίπτωση υπερκατανάλωσης ξηρών εκχυλισμάτων του, σε συνδυασμό με αυστηρή δίαιτα έχουν σημειωθεί περιστατικά ηπατοτοξικότητας.

Γι’ αυτό συνίσταται να αποφεύγεται η ταυτόχρονη κατανάλωση διαφορετικών προϊόντων πράσινου τσαγιού.

Ακόμη, αξίζει να αναφέρουμε ότι μειώνει την απορρόφηση του σιδήρου, οπότε θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και να μην καταναλώνεται ταυτόχρονα με συμπληρώματα σιδήρου.

Δεύτερον, αποτελεί πλούσια πηγή βιταμίνης Κ σε στερεή μορφή, άρα υπό μορφή αφεψήματος δεν επηρεάζει το INR ενός ασθενή που λαμβάνει αντιπηκτικά.

Φυτά με συνεφρίνη

Ο φλοιός των εσπεριδοειδών χρησιμοποιείται παραδοσιακά, σαν πικρό ποτό που μειώνει την όρεξη και διευκολύνει την πέψη.

Επίσης, περιλαμβάνει εκτός από τα φλαβονοειδή που του προσδίδουν την πικρή γεύση, 0,1-0,5% συνεφρίνης.

Η συνεφρίνη μοιάζει δομικά με την εφεδρίνη και την νορ-αδρεναλίνη.

Έχει λιποδιαλυτικές ιδιότητες λόγω της αγωνιστικής δράσης της επί των β3 αδρενεργικών υποδοχέων που βρίσκονται στον λιπώδη ιστό.

Εξαιτίας των ανεπιθύμητων ενεργειών της συνεφρίνης στο καρδιαγγειακό, οι οποίες μπορεί ν’ αποβούν μοιραίες, όπως η ταχυκαρδία, η κοιλιακή μαρμαρυγή, η λιποθυμία ή η κατάρρευση, σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι αρμόδιες Αρχές απαγόρευσαν την κυκλοφορία προϊόντων που προορίζονταν για από του στόματος χορήγηση και περιείχαν συνεφρίνη.

Το ιώδιο στα φυτά αυξάνει την θερμογένεση ενεργοποιώντας τον θυρεοειδή.

Φυτά με ιώδιο

Το ιώδιο αυξάνει τη θερμογένεση ενεργοποιώντας τον θυρεοειδή.

Τα φύκη είναι πλούσια σε ιώδιο και ήδη από τον 19ο αιώνα ήταν μόδα η χρήση τους για αδυνάτισμα.

Αντενδείκνυται η κατανάλωσή τους σε περίπτωση υπερευαισθησίας αλλά και σε ενδεχόμενη δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

Επίσης, ποτέ η χρήση τους δεν πρέπει να υπερβαίνει σε διάρκεια τον ένα μήνα.

Η ημερήσια πρόσληψη υπό μορφή σκόνης, δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 150 μg.

Coleus forskohlii

Η σαρκώδης και η ινώδης ρίζα του συγκεκριμένου φυτού είναι πλούσια σε διτερπένια, όπως η φορσκολίνη.

Η τελευταία ενεργοποιεί την αδενυλική κυκλάση, αυξάνει το κυκλικό ΑΜΡ και κατ’ αυτόν τον τρόπο ρίχνει την αρτηριακή πίεση, αναστέλλει την αποκοκκιοποίηση των μαστοκυττάρων και την αιμοπεταλιακή συσσώρευση.

Ακόμα, ενεργοποιεί τη λιπόλυση στα λιποκύτταρα, προκαλεί αγγειοδιαστολή, βρογχοδιαστολή και διεγείρει τον θυρεοειδή αδένα.

Αντενδείκνυται σε ασθενείς με έλκος, υπόταση, αλλά και με προβλήματα πήξης του αίματος.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι μελέτες που έχουν γίνει και αφορούν στη συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι αμφιλεγόμενες και αντιφατικές μεταξύ τους.

Ολίνα Ηλιάδου, MSc Clinical Pharmacologist, MBA in Pharmacy Management, MPharm

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tips για να Πετύχει η Δίαιτά σας!

Διατροφικές Παγίδες με Πολλές Θερμίδες

Evi Makavelou

Η Καλύτερη Ώρα Πρωινού για Απώλεια Βάρους

Evi Makavelou

Οι πιο Δημοφιλείς Δίαιτες για το Καλοκαίρι

Πώς θα Αποφύγετε τα Τσιμπολογήματα;

yoadmin

Μειώστε την Όρεξή σας Όταν Κάνετε Δίαιτα

Τα Λάθη που Σαμποτάρουν μια Δίαιτα

Evi Makavelou

Τι Ακριβώς Είναι η Δίαιτα 5:2;

Evi Makavelou

Μύθοι και Αλήθειες για τις Δίαιτες

4 Τροφές Πλούσιες σε Μαγνήσιο

yoadmin

Η Σωστή Διατροφή πριν την Άθληση

yoadmin

Πόσα Γεύματα να Επιλέξω;

yoadmin