Η κλιματική αλλαγή, η αμφισβήτηση της ασφάλειας των καλλυντικών προϊόντων και των επεξεργασμένων προϊόντων διατροφής, οι νέες μέθοδοι διαχείρισης των εταιριών, αποδεικνύουν πως η «πράσινη ανάπτυξη» ή αλλιώς «βιώσιμη ανάπτυξη», αφορά τα πάντα και περιστρέφεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες: οικονομία, κοινωνία, περιβάλλον.
Πώς εξελίσσεται η κοινωνία στη βιώσιμη ανάπτυξη;
Οι άνθρωποι αναζητούν τη διαφάνεια και τη φυσικότητα, σχετικά με τα προϊόντα και τα καταστήματα.
Δύο θέματα οδήγησαν σε αυτό: η κλιματική αλλαγή και η μαζική εξαφάνιση ειδών.
Το επίπεδο ωριμότητας των καταναλωτών δημιουργεί έτσι μια ισχυρή ζήτηση για «οικολογία» από όλους τους οικονομικούς παράγοντες, προκειμένου να κινηθεί προς έναν κόσμο που είναι λίγο πιο «βιώσιμος». Ο περιβαλλοντικός πυλώνας είναι ο πιο γνωστός σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά τα κοινωνικά θέματα δεν παραλείπονται.
Τι είναι όμως η βιώσιμη ανάπτυξη; Σύμφωνα με τον ορισμό της Επιτροπής Brundtland είναι η ανάπτυξη που ικανοποιεί τις ανάγκες της παρούσας γενιάς, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες.
Είναι ο λόγος για τον οποίο οι εταιρίες ενεργούν για να δείξουν τις «οικολογικές» προσπάθειές τους, ξεκινώντας μια προσέγγιση μηδενικών αποβλήτων.
Ποιες είναι οι πολιτικές που συμβάλλουν στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης;
1ον Κατάλληλη επιλογή αγοράς προϊόντων
Πολλές επιχειρήσεις ξεκινούν τη φιλική προς το περιβάλλον προσέγγιση, επιλέγοντας αυστηρότερα τα προϊόντα που διαθέτουν προς πώληση.
Οι καταναλωτές κάνουν συχνά έρευνα αγοράς για τη σύνθεση των προϊόντων πριν αποφασίσουν να τα αποκτήσουν. Ωστόσο, την ίδια στιγμή δεν θέλουν να σπαταλούν πολύ χρόνο στην αναζήτηση αυτή.
Έτσι επιλέγουν την αγορά προϊόντων από εταιρίες και καταστήματα τα όποια εμπιστεύονται, χωρίς να μπουν στη διαδικασία να προβληματιστούν και να αναζητήσουν οι ίδιοι την ποιότητα ενός προϊόντος.
Οι πελάτες λοιπόν θέτουν τον πήχη ψηλά, απαιτώντας ποιότητα, διαφάνεια και συνέπεια.
Η ανάλυση της σύνθεσης ενός προϊόντος και η επιλογή του αποτελεί μια περίπλοκη διαδικασία, καθώς πολλές φορές μεταξύ προϊόντων του ίδιου είδους, λίγα είναι αυτά που δεν περιέχουν συστατικά επιβλαβή για την υγεία.
2ον Διάκριση του αληθινού από το ψευδές
Πολλές εταιρίες έχουν δεσμευτεί για μια προσέγγιση βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία δεν εμμένει μόνο στους γνωστούς ισχυρισμούς του «χωρίς» paraben ή σιλικόνης, τα οποία ήδη γνωρίζουμε.
Ανάλογα με την περίπτωση, οι εταιρίες σχεδιάζουν και παράγουν βιολογικά προϊόντα με ανακυκλώσιμες συσκευασίες ή οικολογικά ξαναγεμίσματα (refill), χωρίς όμως να υπάρχει αυστηρός έλεγχος και διαφάνεια.
3ον Χρήση οικολογικής συσκευασίας
Τα τελευταία χρόνια, η επιλογή της συσκευασίας έχει γίνει πραγματική ανησυχία για τους καταναλωτές, ιδίως για τη νέα γενιά. Τα απορρίμματα πλαστικών συσκευασιών έχουν αντίκτυπο στη ρύπανση του περιβάλλοντος, γι’ αυτό και η οικολογική συσκευασία γίνεται σήμερα προτεραιότητα.
Συνεπώς, πολλές εταιρίες που διαθέτουν τα προϊόντα τους αυξάνουν τις πρωτοβουλίες τους για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, επιλέγοντας οικολογικές συσκευασίες, όπως ανακυκλώσιμο πλαστικό, γυαλί, φυτικά μελάνια, επαναχρησιμοποιήσιμα μπουκάλια και κουτιά από χαρτί από πιστοποιημένα δάση.
Έτσι, η επιλογή συσκευασίας φιλικής προς το περιβάλλον, αποτελεί δέσμευση κάθε σύγχρονης εταιρίας. Δεν πρόκειται για ένα θέμα εικόνας, αλλά για μια πραγματική δέσμευση. Συνεπώς πολλές εταιρείες εργάζονται για μια τεχνολογία αιχμής όσον αφορά την οικολογική συσκευασία των προϊόντων τους.
4ον Παραγωγή «μηδενικών αποβλήτων»
Για τον περιορισμό των αποβλήτων, η λύση είναι η αγορά προϊόντων χωρίς συσκευασία ή με συσκευασία πολλών χρήσεων που είναι δυνατή η επαναπλήρωσή της στον χώρο του καταστήματος. Επιπλέον, οι εταιρίες επιλέγουν συσκευασίες που είναι 100% ανακυκλώσιμες ή κατασκευάζονται με ανακυκλώσιμο πλαστικό ή χαρτί.