Υγεία & Ομορφιά
Αντιμετωπίστε την Εποχιακή Κατάθλιψη με Σύμμαχο τη Σεροτονίνη
Κατάθλιψη-Άγχος-ΣτρεςΨυχολογία

Αντιμετωπίστε την Εποχιακή Κατάθλιψη με Σύμμαχο τη Σεροτονίνη

Το καλό χιούμορ είναι ένα από τα κλειδιά της ευημερίας.

Υπάρχουν αρκετοί εξωτερικοί παράγοντες που παίζουν ρόλο στην καλή διάθεση, αλλά φυσικά, ο ρόλος του ίδιου του οργανισμού είναι πολύ σημαντικός.

Συγκεκριμένα, πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος της σεροτονίνης, ή αλλιώς της ορμόνης της ευτυχίας.

Ας δούμε μερικά πράγματα για το πώς λειτουργεί αυτό το φυσικό αντικαταθλιπτικό, τον ρόλο του, καθώς και ορισμένες συμβουλές για την ενίσχυσή του.

Η σεροτονίνη είναι μία από τις τέσσερις χημικές ουσίες που παράγονται από τον οργανισμό και επηρεάζουν την ευτυχία.

Αυτό το «χημικό κουαρτέτο της ευτυχίας» αποτελείται από τη σεροτονίνη, τη ντοπαμίνη, την ενδορφίνη και την οξυτοκίνη.

Ονομάζονται επίσης «ορμόνες της ευτυχίας», αν και η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη δεν είναι αυστηρά ορμόνες (που παράγονται από αδένες) αλλά νευροδιαβιβαστές.

Ο ρόλος της σεροτονίνης στο σώμα

Ως νευροδιαβιβαστής, η σεροτονίνη επιτρέπει σε διαφορετικούς νευρώνες να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Εν μέρει εκκρίνεται από τους νευρώνες, αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το 95% της σεροτονίνης που παράγεται στο σώμα παράγεται στο έντερο!

Στη συνέχεια, κυκλοφορεί στο αίμα και ανακτάται από τους νευρώνες και με αυτόν τον τρόπο μεταδίδει πληροφορίες.

Μετά την εκτέλεση αυτής της διαδικασίας, η σεροτονίνη μετατρέπεται σε 5-υδροξυ-ινδολοοξικό οξύ και απεκκρίνεται στα ούρα.

Τα αποτελέσματα της σεροτονίνης είναι συμπληρωματικά με αυτά της ντοπαμίνης.

Ενεργούν στη διάθεση, στο αίσθημα της αυτοεκτίμησης και της ευημερίας.

Η σεροτονίνη παράγει τα ευεργετικά της αποτελέσματα όσο βρίσκεται στην κυκλοφορία του αίματος.

Σεροτονίνη: Ένα φυσικό αντικαταθλιπτικό;

Σε μερικούς ανθρώπους, οι νευρώνες ανακτούν τη σεροτονίνη πολύ γρήγορα, οδηγώντας σε γρηγορότερη μετατροπή της σε 5-υδροξυ-ινδολοοξικό οξύ και κατ΄επέκταση σε αποβολή της.

Το επίπεδο σεροτονίνης στο αίμα μετριέται με ανάλυση ορού, και οι συνήθεις τιμές της κυμαίνονται μεταξύ 50 και 300 μικρογραμμαρίων ανά λίτρο.

Τα άτομα που δεν έχουν μεγάλα επίπεδα σεροτονίνης στο αίμα είναι συχνά επιρρεπή σε κατάθλιψη.

Τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα δρουν ενάντια στους μηχανισμούς επαναπρόσληψης σεροτονίνης, γεγονός που αυξάνει τη διαθέσιμη σεροτονίνη και ως εκ τούτου, το αίσθημα της ευτυχίας.

Χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης παρατηρούνται συνήθως σε περιπτώσεις κατάθλιψης, αλλά και παθολογιών όπως η νόσος του Πάρκινσον.

Η έλλειψη σεροτονίνης προκαλεί διαταραχές στη διάθεση και κατ΄επέκταση στη συμπεριφορά: αποθάρρυνση, επιθετικότητα, παρορμητικότητα, απαισιοδοξία, ευερεθιστότητα, αίσθημα μοναξιάς και χαμηλής αυτοεκτίμησης κ.λπ.

Τρόφιμα για την ενίσχυση της σεροτονίνης

Για να αυξήσετε τα επίπεδα της σεροτονίνης σας, πρέπει να αυξήσετε την πρόσληψη τρυπτοφάνης, ενός απαραίτητου αμινοξέος που μετατρέπεται σε σεροτονίνη (και επίσης σε μελατονίνη, μια ορμόνη του ύπνου).

Η τρυπτοφάνη βρίσκεται απευθείας σε ορισμένα τρόφιμα, αλλά σε μικρές ποσότητες.

Για να αυξήσετε τα επίπεδα της σεροτονίνης, ορισμένα θαλασσινά όπως ο μπακαλιάρος, το αυγοτάραχο, οι σουπιές, ο τόνος, το χταπόδι και το χαβιάρι, μπορεί να σας βοηθήσουν.

Επιπλέον, τροφές όπως η σόγια, το σουσάμι και οι ηλιόσποροι, καθώς και τυριά όπως η παρμεζάνα, η μοτσαρέλα, η γραβιέρα και το κατσικίσιο τυρί μπορούν επίσης να ενισχύσουν την αύξηση των επιπέδων σεροτονίνης.

Όσον αφορά τα κρεατικά, προτιμήστε κουνέλι, αγριογούρουνο, μοσχάρι, ψητή γαλοπούλα και κοτόπουλο ή ακόμα και αρνί, ενώ από όσπρια προτιμήστε τα μπιζέλια, τις φακές, και τα φασόλια.

Επιπλέον, άλλα τρόφιμα όπως η βρώμη, οι μπανάνες και τα αυγά, προάγουν την παραγωγή τρυπτοφάνης.

Υπάρχουν επίσης συμπληρώματα διατροφής πλούσια σε τρυπτοφάνη, τα οποία βοηθούν στην αύξηση των επιπέδων σεροτονίνης.

Συμβουλές για να αυξήσετε τα επίπεδα σεροτονίνης

Για να διευκολυνθεί η ροή της τρυπτοφάνης που υπάρχει στο σώμα προς τον εγκέφαλο, συνιστάται να ασκείτε σωματική δραστηριότητα, να αποφεύγετε την κατανάλωση κρέατος ή γαλακτοκομικών προϊόντων το βράδυ και να προτιμάτε υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Τέλος, η έκθεση στο φως της ημέρας βοηθά επίσης στη σύνθεση της σεροτονίνης, οπότε μην διστάσετε να κάνετε το μεσημεριανό σας διάλειμμα σε εξωτερικό χώρο, εάν ο καιρός το επιτρέπει.

www.y-o.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλλειψη Ύπνου και Ψυχική Υγεία Εφήβων

Evi Makavelou

Διατροφικά Συμπληρώματα και Κατάθλιψη

yoadmin

Κι αν Είναι Κατάθλιψη;

yoadmin

Πρόχειρο Φαγητό και Ψυχική Υγεία

Evi Makavelou

Αυξημένη Χοληστερόλη και Άγχος

Evi Makavelou

Τρόποι για να Παραμείνετε Ήρεμοι

Evi Makavelou

Το Άγχος Επηρεάζει την Εγκεφαλική Λειτουργία του Βρέφους

yoadmin

Διώξτε το Άγχος από τη Ζωή σας

yoadmin

Κατάθλιψη – Αντιμετωπίστε την με Σύμμαχο τις Καθημερινές σας Συνήθειες

Evi Makavelou

Ποια Προβλήματα Υγείας Μπορεί να Κρύβει η Αδυναμία Συγκέντρωσης;

a.alefragkis

Πώς τα Χρώματα Επηρεάζουν τη Διάθεση;

Evi Makavelou

Πώς οι Σκέψεις Επηρεάζουν την Υγεία;

Evi Makavelou